Nechajte sa uniesť modernými nákupmi
Možno niektorí vaši priatelia majú nakupovanie oblečenia ako koníček. Niet divu - majú ideálnu postavu a pristane im takmer všetko. Návšteva obchodných centier je pre nich radosťou a zábavou. Pre niekoho sú naopak nákupy na nervy. Najprv nájsť na stojanoch modely vhodné pre slona alebo pre vorvaňa a samozrejme, že väčšina z toho, čo vám padne do oka, sa vyskytuje maximálne do veľkostí 40.
Nakoniec si človek odnáša do kabínky náruč vecí, ktoré by mu mohli byť. Lenže STOP! Do kabínky môžete vziať len tri kusy oblečenia. Asi aby ste lepšie potrénovali obliekanie a vyzliekanie, pokiaľ teda nechcete po predajni lietať v spodnom prádle. A to fakt nechcete. Možno sa vám prieči nakupovať s priateľmi alebo deťmi (ktorí by mohli oblečenie ku kabíne nosiť) - proste nestojíte o to, aby sa niekto pýtal, či ste sa do toho kusu oblečenia vošli, alebo dokonca nakukovali dovnútra práve vo chvíli, keď sa snažíte dopnúť nohavice, ktoré ste si predsa brali vo veľkosti, ktorú normálne nosíte.
Internetové obchody s oblečením sú proti tomu radosť. Urobíte si kafe, vezmete k ruke krajčírsky meter, usadíte sa k počítaču a môžete začať. Najprv si vo vybranom obchode vyfiltrujete veľkosť. To aby ste sa zbytočne nerozčuľovali nad kúskami, ktoré sú pre vás nedostupné. Samozrejme môžete riešiť aj typ oblečenia a farbu, ročné obdobia... Ale zvyčajne si vystačíte s onou veľkosťou a hneď v prvom kole zaškrtávate aj okienko "akcie, zľava, výpredaj" - čo keby ste mali šťastie a práve dnes narazili na niečo pekné a ešte lacné?
Do košíka letí všetko, čo sa vám páči - na redukciu bude čas neskôr, až budete porovnávať kúsky, ktoré sú si napríklad podobné.
Klik, klik, klik,...
Brzdite! Okienko pod piktogramom nákupného košíka hlási čiastku 543 EUR! Zdá sa, že je čas na prebierku, stanovili ste si totiž vopred hranicu 60 EUR, ktorú by mohol domáci rozpočet zvládnuť bez väčšej ujmy. Takže je potrebné skoro desatinu vyškrtať. Rozklikáváte jednotlivé kusy oblečenia a dôkladne čítate popisy.
Materiál. Upresnenie veľkosti (v tejto chvíli prichádza na rad ten krajčírsky meter). Recenzia tých, kto si podobný kus kúpili. To je kapitola sama o sebe - neboli moji predchodcovia sklamaní farbou či spracovaním? Sadla im deklarovaná veľkosť? Vydržalo oblečenie prvé pranie? Po chvíli rozhodovania sami so sebou nakoniec vyberáte jedno športové sako, dve tričká a plátené nohavice. Všetko v akcii, do finančného limitu ste sa vošli aj s nákladmi na dopravu.
Je to ideál
Takto podané sa zdá nakupovanie cez internet ako ideál. Báječné to je, ale treba myslieť aj na praktické veci. Trebárs na to, že by bolo hlúpe zaplatiť za veci, ktorých sa nikdy nedočkáte. Alebo že je škoda nevyužiť zliav, aj keď je potrebné dávať si pozor na niektoré, ktoré sa vnucujú. Zoberme to postupne.
Obchod na sieti? Ale ktorý?
Prvý krok je výber správneho obchodu. Aby bolo jasno: správny pritom nie je vždy ten najlacnejší. Správny je ten so sortimentom, ktorý sa vám páči. Stránky, ktoré sú pre vás prehľadné, sú na nich kvalitné fotky predávaného tovaru, umožňujú jednoduché filtrovanie toho, čo chcete. Ale tiež ten, na ktorý nenájdete na internete prevažne negatívne recenzie od zákazníkov. Stačí zadať do prehliadača "recenzie + názov obchodu".
Je jasné, že aj ten najlepší obchod sa občas niekomu nepáči (na vine môže byť chyba predajcu, ale napríklad aj chyba prepravnej spoločnosti alebo jednoducho len to, že sťažovateľ je tak trochu problémový človek). Ale vo chvíli, keď má obchod negatívnych recenzií veľa, je na uváženie, či chcete riskovať, že sa ocitnete v kategórii "nespokojných". Dobrý obchod spoznáte aj podľa toho, že má jasné a zrozumiteľné obchodné podmienky, umožňuje pridávať recenzie, oznamuje na stránkach funkčné kontakty (a to aj v prípade, že nemá kamennú predajňu).
Registruj sa, ušetríš
Nezriedka sa stane, že hneď, ako chvíľu blúdime po stránkach obchodu, vykukne na vás "okno" s ponukou zľavy, keď sa zaregistrujete. Niektoré obchody vás dokonca ani nepustia prezerať tovar, kým sa neprihlásite. Niekoho to môže dosť obťažovať, dávajú prednosť obchodom, ktoré im zľavu ponúknu, až keď naplnia nákupný košík a chystajú sa transakciu dokončiť. Zvážte, či budete v obchode nakupovať opakovane, či stojíte o prípadne zasielanie noviniek, ak áno, registrácia je namieste.
Ak má ísť o ojedinelý (alebo napríklad prvý testovací) nákup, urobte ho radšej bez registrácie. Vyhnete sa tým nutnosti riskovať nepríjemnosti v prípade, že nie príliš bezpečne volíte rovnaké prihlasovacie údaje na viacerých miestach. A úplný pozor dajte, ak sa hlásite napríklad prostredníctvom Facebooku - že bude obchodník poznať váš profil a email, s tým sa asi pti registrácii počíta, ale prečo by mal mať prístup k zoznamu vašich priateľov? Takáto požiadavka môžete vypnúť.
Keď ste s obchodom spokojní, oplatí sa zostať mu verní. Nielen kvôli možným zľavovým akciám, ale napríklad aj kvôli tomu, že budete mať v oku ich veľkosti, budete sa v obchode dobre orientovať. Dajte len pozor, aby lákavé ceny neboli podmienené povinnosťou nákupu trebárs raz za pol roka.
Nakupujte za províziu
Pozrite sa, či vám vybraný obchod neponúka nejakích sprostredkovateľov, ktorí sa s vami rozdelia o províziu. Stačí sa zaregistrovať, do obchodu prísť preklikom zo stránky zprotredkovateľa a potom sa vám automaticky načíta váš podiel, takzvaný cashback. Na vaše konto pri danej spoločnosti sa zbiera provízia a vy si čas od času necháte peniaze poslať ako prilepšenie na svoj bežný účet. Takéto zľavy sú bežne dvojpercentné, ale výnimkou nie je ani osem či desať percent.
Dajte na recenzie
Nielen recenzia obchodu ako takého, ale aj recenzie jednotlivých kusov tovaru sú dobrým vodítkom k nákupu. Samozrejme, môže si ich písať sám obchodník (alebo naopak konkurent), ale pravdepodobne to nie je väčšinové rokovanie. Výnimkou sú zjavne podvodné ponuky, ale tie sa netýkajú oblečenia, skôr zázračných práškov na chudnutie, bielenie zubov, rast vlasov. U tých bývajú všetky recenzie jasavo nadšené, a keď sa pokúsite vygooglit ich autorov, zvyčajne neuspejete.
Alebo sa spýtajte priamo obchodníka. Tí dobrí majú tlačidlo smerujúce na kontaktný formulár hneď pri vybranom modely, aby ste nemuseli zložito popisovať, na čo sa vlastne pýtate.
Zľavy preverujte
Bliká na vás v e-shope 80% zľava? A je to reálne? Alebo len obchodník naoko zvýšil cenu pôvodnej, aby vás nalákal? Nestoja nakoniec podobné šaty či topánky u konkurencii rovnako ako tu po zľave? Ak áno, ide o nekalú praktiku.
A keď obchodník používa nekalú praktiku v jednom prípade, máte istotu, že v inej oblasti na tom bude lepšie? Že pošle tovar včas? Že bude ústretový v prípade reklamácie? Umelé navyšovanie cien sa často deje pri "nákupných akciách" vyhlasovaných naprieč trhom - rôzne čierne piatky, dni dopravy zdarma a podobne. Ale zľavu môžete získať, aj keď ju obchodník aktívne neponúka. Nejde len o spomínaný cashback. Než potvrdíte objednávku, skúste si do vyhľadávača zadať názov obchodu a súslovie "zľava", "zľavový kupón".
Veľakrát sa dočkáte kódu, po ktorého zadaní vám priznajú nečakanú zľavu či trebárs dopravu zadarmo.
S kartou opatrne
Po prvé si u svojej banky nastavte, že platby kartou budete potvrdzovať SMS kódom. Lenže stopercentne na to nemôžete spoliehať - tu dosť záleží na systéme, ktorý má nastavený obchodník. Čím ďalej viac ich ale túto funkciu podporuje, takže to rozhodne nie je zbytočné opatrenie.
Po druhé dbajte na to, aby platobná brána, ktorá sa vám otvorí, bola certifikovaná. Prvý znak je zelený kaštieľ v príkazovom riadku vľavo hore. Ešte dôležitejšie sú overovacie logá kartových asociácií - Visa a Mastercard na stránke.
Po tretie buďte uvážliví, keď vám obchodník ponúkne, že si vašu platobnú kartu bude pamätať, aby ste nabudúce nemuseli opisovať "to dlhé číslo". Áno, je to pohodlné... ale ste si istí, že zvolený obchodník má balisticky zabezpečené dáta? Kto to o sebe môže tvrdiť na sto percent?
Po štvrté - málokto zo zákazníkov už dnes po každej platbe znižuje v internetovom bankovníctve limity pre platby kartou na nulu a pred ďalším nákupom ich zase navyšuje. Pohodlné to nie je, bezpečné však áno.
Nie je to ono? Vráťte to
Možnosť vrátiť nevhodný tovar však je vo všetkých internetových obchodoch. Keď oblečenie nesadne, nepáči sa, nič nie je problém, jednoducho ho vrátite. A máte dokonca čas na rozmyslenie. Do 14 dní musíte dať obchodníkovi vedieť, že odstupujete od zmluvy a do ďalších 14 dní mu musíte vrátený tovar doručiť. Solídny obchodníci rovno k zásielke pripoja formulár prípadne aj obal, ktorý pre vrátenie tovaru môžete použiť.
Počítajte s tým, že pri vrátení ide zvyčajne poštovné za vami, vracať preto tričko za stovku sa oplatí, len keď ho do predajne môžete doniesť osobne. Obchodník vám pošle peniaze späť na účet, z ktorého ste platili, prípadne peniaze vráti späť na kartu. Ak ste platili dobierkou, vyžiada si číslo vášho účtu dodatočne alebo vám pošle peniaze poštovou poukážkou.
Ak využijete nakupovanie online, tak vám zostane veľa času na randenie a online zoznamovanie.
[ivi]