Naozaj je to koniec "chlapov"?
Snáď nikdy nebolo zastúpenie mužskej populácie tak rôznorodé ako dnes. Hoci aj v minulosti býval obraz chlapa čoby silného bojovníka a živiteľa rodiny žene za všetkých okolností nadradeného mnohokrát skôr sociálnym konštruktom než jednoznačnou realitou, dnes je onen tisíciletitý prototyp definitívne rozmetaný na kúsky. "Moderný muž bol psychicky a fyzicky zdevastovaný do tej miery, že jediná vec, ktorá ho oddeľuje od toho, aby bol identifikovaný ako žena, je jeho penis", vyhlásil dokonca Richard La Ruina, zakladateľ spoločnosti PUA Training, poradenské a koučovacie inštitúcie pomáhajúce mužom po celom svete v nadväzovaní vzťahov so ženami.
Ubúdanie síl a zábava pre chudobných
Nejde len o dojem. O tom, že sa muži menia, jasne hovoria aj vedecké výskumy, zďaleka sa netýkajú iba poznatku, že mužskí predkovia mali vďaka svojmu poľnohospodárskemu spôsobu života o 20% viac kostnej hmoty. Ukazuje sa totiž, že v určitej fyzickej nevýhode sú súčasní muži aj v porovnaní so svojimi otcami. Okrem iného by ich napríklad rozhodne neporazili v páke. Lekársky výskum preukázal, že sila v rukách a pevnosť stisku je dnes u mužov do 35 rokov výrazne menšie, než akú disponovali muži pred 30 rokmi.
V rovnakej dobe bolo tiež pravdepodobnejšie, že muži budú vykonávať manuálnu prácu, ktorej je dnes oveľa menej, a aj chlapi, ktorí by sa ešte nedávno museli živiť ťažkou fyzickú drinou, teraz sedia na zadku pri počítači. Svaly atrofujú, tuky domovníčky, fyzická kondícia ide do hája. A môžeme ísť ešte ďalej. Biológovia zistili, že sa nemení len mužská stavba tela, ale napríklad aj ich produkcia fúzov, čo je možný dôsledok úbytku testosterónu. Ukážkovú bradu dnes vypestuje málokto. Rovnako ako ukážkové spermie.
Za posledných 25 rokov klesol počet mužských spermií o 60% a každý rok sa spermiogram zhoršuje o ďalších 1,6%. Pravda je neúprosná - skôr sa za normálne považoval spermiogram s koncentráciou 40 miliónov spermií na mililiter, teraz je to 15 miliónov. Ruka v ruke s týmito zisteniami potom ide aj fakt, že pre rad mužov prestáva byť atraktívny tiež samotný sex. Podľa odborníkov sú rozptýlení radom iných lákadiel, kariérou a honbou za zážitkami, ktoré ich nestojí príliš úsilia a neriskujú pri nich odmietnutia. Porno tiež nie je na zahodenie. Spoločnosť degraduje, a tak sa vraj za 50 rokov môže stať, že sa v Európe ani nenarodí iné dieťa ako zo skúmavky.
Pre mužov dnešnej doby je veľmi ťažké riskovať neúspech pri nahováraní, vyvíjať komunikačné úsilie, ktoré vedie k sexu za účelom plodenia potomka. Súčasná spoločnosť ponúka celý rad veľmi atraktívnych a dostupných lákadiel a sex sa stal zábavou pre chudobných. Ponúkajú sa rôzne skratky, ktoré vedia uspokojiť rýchlo, niekedy aj lepšie, a bez rizika, ako pornografia, autoerotika, cybersex, sex cez sociálne siete. Podľa nedávnych prieskumov vyše 45% Japoncov vo veku 16 až 24 rokov nemá žiadnu skúsenosť s reálnym sexom.
Ďaleko horším zistením v uvedenom výskume je fakt, že 80-90% mužov z uvedenej skupiny chce vo svojom panictve pokračovať naďalej. Sex ich všeobecne príliš nezaujíma, a v Európe to časom nebude iné. Vo finále bude jedno, či majú, alebo nemajú kvalitné spermiogramy, keď na samotný akt ani nedôjde.
Nové slabšie pohlavie
Svoju úlohu v tom všetkom, vrátane napríklad tendencii súčasných mužov čo najviac odkladať založenie vlastných rodín, hrajú aj tzv. mamahotely, kedy sa o muža stará do vyššieho veku jeho matka a do istej miery preberá úlohu jeho partnerky. V takýchto prípadoch si muž na nezáväzný sex niekoho nájde, ale už nie je hnaný k tomu, aby sa sťahoval a zakladal vlastné hniezdo. V neskoršom veku si potom horšie zvyká na to, že je potrebné sa obmedziť práve kvôli malému dieťaťu. Lepšie sú na tom muži, ktorí sa starajú o domáce zviera, tí zodpovednosť všeobecne chápu lepšie.
Zatiaľ čo v minulom storočí bol trochu divný ten, kto rodinu ešte v 25 nemal, teraz je to presne naopak. Postavenie mužov v spoločnosti sa však mení na všetkých frontoch. Podľa najrôznejších štatistík sú muži viac ohrození nezamestnanosťou, pretože tradične mužské priemyselné odvetvie redne. Ich úloha klesá aj v obvykle rýdzo pánskej dominante, akou odjakživa bývali najvyššie posty. Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj vytvorila medzinárodnú databázu, ktorá meria ekonomickú a politickú moc žien v 162 krajinách.
S niekoľkými výnimkami sa ukázalo, že čím väčšia je sila žien, tým väčší je ekonomický úspech krajiny. Muži sa v medzinárodnom meradle dnes pomaly stávajú slabším pohlavím. Úrad štatistiky pracovných síl zistil, že ženy v súčasnosti zastávajú 51,4% manažérskych a profesijných pozícií, zatiaľ čo pred štvrť storočím to bolo 26,1%. Súčasné zastúpenie ale naďalej stúpa. Mužstvo však dostáva na frak aj v krajinách, kde by to jeden nečakal. Ženy v chudobných častiach Indie sú dnes vzdelanejšie než muži, aby uspokojili požiadavky nových globálnych call centier.
Evolučný psychológovia už dlho tvrdia, že sme potlačené natoľko sociálnym imperatívom vytvoreným vo vzdialenej minulosti: Muži sú tí rýchlejší, silnejší, schopnejší, ženy sú naprogramované k plodeniu potomkov a zaistenie vhodného "poskytovateľa". Tento spôsob myslenia po roky ohraničuje naše vnímanie spoločenského poriadku. Lenže mnohí si dnes kladú otázku: Čo keď muži a ženy neplnia biologické imperatívy, ale sociálna rola založená na tom, čo bývalo efektívnejšie v dávnej histórii?
Ženské nebezpečenstvo
Niekoľko psychológov už vyhlásilo, že súčasní muži degenerujú. Mužská úloha v rodinách ustupuje. Muži dnes bývajú v manželstvách ďaleko iní, než bývali ich predchodcovia. Pribúda mužov, ktorí robia domáce práce, dokonca chcú byť mužom v domácnosti, nech peniaze zarába žena. Ak tomu tak je, skutočne možno hovoriť o "degenerácii", alebo skôr o logickom vývoji? Svet sa mení. Chlapi dnes nemusia bojovať vo vojnách, starať sa o veľké hospodárstva, rúbať stromy a sekať drevo, vozia sa v autách a väčšinu práce za ne zastanú technológie.
Zarábať slušné peniaze možno aj poležiačky na gauči online alebo pomocou SMS. Súčasní chlapci k tomu všetkému pochádzajú napol z rozvedených manželstiev, väčšinou zostávajú s matkami a chýba im mužský vzor, v dôsledkoch čoho bijú psychológovia obzvlášť na poplach. Ponúka sa však trochu zlomyseľná otázka, či by vyššie zmienený "mužský vzor" bolo skutočne to, čo by k budovaniu svojho mužstva potrebovali najviac. "Je báječné vidieť dievčatá a mladé ženy dokonale pripravené na úspech v nadchádzajúcich rokoch", napísala Hanna Rosinová, izraelsko-americká autorka knižného bestselleru Koniec mužov.
Ale nenechať generácie chlapcov, aby vyrástli bez koreňov a povrchne, zrovna recept na dobrú budúcnosť nie je. Muži dnes navyše majú len málo prirodzených podporných skupín, spoločnosťou pre mužské práva, nemajú vzory, mantinely, tápajú v neistote. Myslím, že za tejto situácie je na mieste rastúcu silu žien vnímať ako hrozbu, skôr než ju oslavovať.
Som krásny
Muži sú iní, než bývali predtým. Prestávajú sa hanbiť za emócie. Slzy na zarastenej tvári už začínajú postrádať punc nepatričnosti. Miesto na vojnu chodia na materskú dovolenku. Kým aj naďalej predstavujú drvivú väčšinu väzňov, bezdomovcov a narkomanov, na druhej strane vstupujú do sfér výsostne ženských. Konkurujú slečnám špúliacím na YouTube pery a obsiahlo popisujúcim, ako si na oko naniesť blyskáč. Súčasnému módnemu svetu do značnej miery vládnu tzv. beauty boys, vyžívajúci sa v používaní riaseniek, rúžov a make-upov.
Svetoznáma značka Rimmel si jeden rok za tvár svojej kampane zvolila Brita Lewyse Balla, prevádzkujúceho svoj vlastný kanál YouTube, oslavujucého celosvetový úspech so svojimi beauty vlogmi a prehlasujúceho, že dnes môže make-up nosiť úplne každý. Pripojil sa tak k svojim hviezdnym kolegom vrátane Jamesa Charlesa, ktorý je pre zmenu tvárou americkej kozmetickej značky CoverGirl, či Mannyho Gutierreza, reprezentujúceho firmu Maybelline a prehlasujúceho: "Žijeme v dobe, keď nám už našťastie genitálie nediktujú, čo môžeme nosiť na tvári."
Najznámejším mužom prezentujúcim tento trend je dnes pravdepodobne Jeffree Star, americký model, módny návrhár a vizážista, miláčik slávnych, ktorý už na základnú školu chodil s kompletným make-upom a víkendy trávil v kluboch, kde okrem výrazného líčenia okúzľoval aj ultra vysokými podpätkami.
Medzinárodné štatistiky sa zhodujú na tom, že máloktoré priemyselné odvetvie podlieha takému boomu ako mužská kozmetika. Výskumy spoločnosti Mintel uvádzajú, že takmer polovica mužov dnes používa pleťové prípravky a stále viac ich siaha po skrášľujúcich doplnkoch typu masiek či korektorov. Kozmetické firmy vyrábajú okrem klasických Mascar aj "manscary" a vedľa eyelinerov "guylinery". Pribúda tých, čo si maľujú nechty, a po svete vznikajú "nail art" salóny pre mužov, kde si záujemcovia môžu vyberať zo špecifických pánskych motívov.
Astronomických ziskov dosahuje vlasový kozmetický priemysel, či už ide o mužské šampóny, rastové séra alebo farby. Osobná starostlivosť je jedna zo zásadných priorít chlapov po celom svete. Výskumy potvrdzujú, že stále viac mužov vníma tlak reklám, kde sa objavujú výhradne štíhli svalovci s upraveným obočím a hlavou plnou vlasov, a snažia sa im priblížiť.
Ak máte po svojom boku skvelého partnera, nenechajte ho odísť. Nového by ste ale mohli hľadať napríklad pomocou vedeckého zoznamovacieho dotazníka alebo podľa partnerskej zhody zverokruhu.
[ivi]