Nákupy sú lákavé, pozor na predajcu!
Bohužiaľ, nie vždy to mnohí z nás dokážu. Lákavá cenová ponuka nie je vždy podložená serióznosťou u obchodníka. Aj mnohé takzvané bonusy a zľavy nás koľkokrát môžu vyjsť drahšie než zamýšľaná kúpa. S tým sú spojené neslávne známe predajné výlety, na ktoré usporiadatelia lákajú zákazníkov ponukou zaisteného občerstvenia a prísľubom prehliadky historických pamiatok alebo prírodných atrakcií, aby ich potom zahltili informáciami a donútili k objednávke predraženého tovaru. Možno si myslíme, že sme proti týmto metódam imúnny, ale paleta klamlivých praktík je veľmi široká.
Koľko z nás rozmýšľa napríklad nad tým, čo hovoria v televíznych reklamách? K výrobku ponúknu "prenosnú tašku" - zarazí niekoho, že taška musí byť zákonite prenosná, pretože inak to nie je taška? Konzerva pre našich domácich miláčikov zase obsahuje "celé kúsky" rýb. Ako môže byť kúsok celý? Slovné hry sú ale tým najmenej škodlivým spôsobom klamania.
Dajme na osobné referencie
Tí, ktorí majú k dispozícii internet, sa môžu pustiť do nakupovania cez rôzne e-shopy. Je to pohodlné, nemusíme nikam chodiť, na stránkach nájdeme ten Najširší výber a lákavé sú aj nízke ceny. Pravda, nie je všetko tak jednoduchá. Záleží predovšetkým na nás, či si vyberieme bezpečnú cestu aj spoľahlivý obchod a neriadime sa len najnižšou cenou. Poučením k výberu solídneho obchodu môžu byť certifikáty, ale tie je možné zneužiť. V zásade by sme sa mali riadiť odporúčaniami od tých, ktorí už s e-shopom majú dobrú skúsenosť.
Takúto povesť si vybudovali veľké internetové obchody alebo tie, ktoré sa spoliehajú na spoluprácu s odbornými médiami. Rozhodne by sme nemali dôverovať tým, ktoré vyžadujú platbu dopredu a neumožňujú uhradiť tovar dobierkou. Tento spôsob platby síce celú transakciu o niečo zdraží, ale keď sa presvedčíme, či zásielka obsahuje to, čo sme si objednali, predstavuje istotu, že o celú sumu neprídeme. Pozrime sa, aké pravidlá stanovujú e-shopy pre prípad reklamácie. Ak informácie nie sú k dispozícii alebo stanovujú ťažko splniteľné podmienky, akými môže byť napríklad vrátenie tovaru na reklamačnú adresu v zahraničí, radšej si vyhľadajme požadovaný tovar inde.
Pozor na podávanie informácií
Mobilný telefón má dnes už každý neustále pri sebe, a preto sa stal pre rôznych predajcov akousi vstupnou bránou do nášho súkromia. Pravidlom by mal byť taký hovor, ktorý ponúka akýkoľvek tovar, razantne a zároveň zdvorilo ukončiť.
Už len získanie nášho čísla by malo budiť podozrenie. Volajúci často vzbudzuje zdanie serióznosti informácií, že náš hovor sa nahráva pre prípad neskoršej reklamácie. Nie vždy to tak je a určite ho potešíme správou, že my robíme to isté. Keď sa nám volajúca osoba predstaví menom nášho operátora a začne sa pýtať, koľko mesačne minieme za volania, bude jasné, že ide o externú agentúru, ktorá sa nás bude snažiť nalákať na niečo, čo nepotrebujeme - rôzne "zvýhodnené", ale v zásade drahšie tarify, ktoré nevyužijeme, s poukázaním na to, že nami používaný produkt v dohľadnej dobe skončí a my budeme potrebovať iný.
Podobné je to s ponukou finačných poradcov. Ten seriózne o svojom klientovi vie vždy dosť a nepotrebuje sa pýtať na rôzne detaily a už vôbec nie na adresy, kontaktné čísla alebo rodné čísla. To bude chcieť vedieť banka v prípade, že chceme napríklad zablokovať odcudzenú kartu, a keď nám sama od seba ponúkne nejakú službu, určite by nás mala pozvať k osobnému rokovaniu.
Kedy môže byť tovar lacný
Podomový predaj v poslednej dobe obce na svojom území zakazujú, bohužiaľ ale už na oznámenia porušenia zákazu často nereagujú. Tým sú ale patričné vyhlášky degradované na kus papiera. Prečo by nemal podomový predaj fungovať? Doba, kedy sa predávali vysávače už je dávno preč. Keď si predstavíme, že v e-shopoch kúpime nejaký produkt za určitú cenu, tak v kamennom obchode bude určite drahší. Sú to jednoduché počty - predajca si platí veľkosklad a pracovníkov, ktorí objednaný tovar zabalia a odošlú.
V kamennom obchode treba preškoleného predavača, ktorého musí zaplatiť, platí aj nájomné za obchod. Pri podomovom predaji ten istý výrobok musí ísť s cenou podstatne hore, pretože počet predaných kusov je zákonite menší ako v kamennom obchode a zanedbateľný oproti e-shopu. Do jeho ceny sa premietnu náklady predajcu, na jeho školenia, jeho cestovné a podobne. Predajca tak musí na tovar nájsť vlastnosti, pre ktoré je práve to jeho podstatne drahšie ako porovnateľné v kamennej predajni.
Keď to z nejakého dôvodu nezaberá, treba ponúknuť iné výhody, napríklad darček ako odmeny za nákup. Samozrejmosťou sú potom rôzne manipulatívne techniky, ktoré takýto predajca musí zvládnuť, inak by sa takýmto obchodom ťažko uživil.
Platí to nielen o ponuke fyzického tovaru, ale aj o ponuke služieb alebo dodávok energie. Vždy je dôležité nenechať sa manipulovať, prehovárať, všetky zmluvy pred podpisom prečítať (čítanie poznámok tým najmenším písmom a akýkoľvek nátlak dôrazne odmietnuť a trebárs aj informovať políciu).
Etika, pravidlá a semináre
Zvláštnym prípadom je MLM, čo je skratka pre anglický výraz multi-level-marketing. Spoločnosti, ktoré ho používajú, ale tento pojem, ktorý sa často spája s nekalými predajnými praktikami a takzvaným pyramídovým systémom, radšej opustili a používajú buď výraz sieťový marketing alebo "systém osobného predaja". Je to určitý spôsob kombinácie osobného predaja a franchisingu. Stratégia tohto obchodovania spočíva totiž nielen v odmeňovaní za predané produkty, ale aj za ďalších predajcov, ktorí sa do systému pripoja.
Keď do systému vstúpi napríklad päť predajcov a jeden získal ďalších päť, zatiaľ čo iný jedného, je jasné, kto bude mať väčšie odmeny. Pokiaľ z tých piatich získaných predajcov dajme tomu dvaja získajú ďalších, odmena pôjde nielen im, ale časť aj tomu, kto ich pôvodne naverboval. Neznamená to automaticky, že ide o nelegálny alebo podvodný postup. Spoločnosti, ktoré využívajú tento systém, ho majú legislatívne už niekoľko desiatok rokov ošetrený. Pravidlá podnikania v priamom predaji stanovuje aj Asociácie osobného predaja, ktorá vznikla už v roku 1993 a v súčasnosti je v nej združených sedem veľkých medzinárodných spoločností.
Predstavitelia asociácie sú si vedomí problémov s etikou predaja, na ktorú v posledných rokoch doplácali predovšetkým seniori, a tak začali usporiadávať semináre, ktoré varujú pred podvodnými praktikami a naopak, predstavujú AOP ako garanta záväzného dodržiavania obchodných pravidiel. Na seminároch zaznie varovanie pred vadnými pozvánkami na akcie, kde sa ako zámienka k stretnutiu ponúka niektorá zdravotná služba, ako je napríklad meranie krvného tlaku. Zákazníkov na seminároch tiež varujú pred zneužívaním dobrého mena serióznych firiem ich menej férovými "kolegami", ktoré sa kvôli ľahkosti zámeny pomenujú podobne s cieľom oklamať spotrebiteľa.
Samota ženie na predvádzačky
Iste viete a tiež sme si už napísali, že najviac zneužívanou skupinou podvodných predajov sa stali dôchodcovia. Väčšina seniorov už nemá žiadnu rodinu a vo svojich domovoch sa nudia a radi využijú príležitosti dať si sľubované občerstvenie obklopení ďalšími ľuďmi. Cítite sa niekedy osamelí? Verte, že nie ste jediní. Podľa vedcov sa z osamelosti stáva celosvetová epidémia. A čo horšie, situácia sa nelepší, ba naopak. Osamelosť je stále zmieňovanejšou tému. Nie je snáď nikoho, kto sa niekedy necítil osamelý. Príčin je niekoľko a zahŕňajú napríklad sociálne, mentálne, emočné či fyzické faktory.
Pozor na zdravie!
Byť osamelý nie je dobré. Avšak ešte nie je nič stratené. Ak sa človek do takých problémov dostane, mal by si začať hľadať nových priateľov, s ktorými by si rozumel a mal s nimi spoločné záujmy.
Počty sa zvyšujú
Ak sa jedinec cíti osamelo, nemusí to znamenať, že je alebo žije sám. Príkladom môže byť odcudzenie. Keď je človek súčasťou väčšej skupiny ľudí, ale ak nemá si s nimi čo povedať, je niečo zle. Ak si s ostatnými nerozumie, snaží sa radšej vyhľadávať samotu. Prečítať si knihu, vypočuť si hudbu alebo zájsť do prírody. Počet osamelých ľudí z roka na rok narastá. Podľa štúdií sa ich sedemdesiat rokov pohybuje v rozmedzí od 6 do 13%, avšak vzhľadom na rastúcu populáciu je zrejmé, že počet osamelých sa tým pádom zvyšuje.
Celkom prekvapivým zistením je, že viac ako 60% osamelých ľudí žije v manželstve. Ak však manželské páry nezdieľajú najhlbšie pocity, myšlienky a zážitky, dôjde časom k ich odcudzeniu. Podobné vnímanie spôsobuje, že sa takto osamelí ľudia ešte viac vzďaľujú od tých, ktorí by mohli tento problém pomôcť zmierniť.
Kto je najohrozenejší?
Z jednotlivých výskumov tiež vyplýva, že najrizikovejšou skupinou sú starší ľudia, z ktorých osamelosť pociťuje okolo 40%. Isté náznaky osamelosti sa objavujú aj u dospievajúcich dievčat a chlapcov.
Ako zabrániť osamelosti
Základom je mať rád svoje okolie rovnako ako seba samého. Ak sa človek stará len o seba, ostatní prestanú mať postupne záujem sa s ním priateliť. Nie je dobré upínať sa iba na jedného človeka alebo na jeden cieľ. Je dôležité udržiavať vzťahy a záujmy, hoci sa aktuálne nezdajú dôležité. V zložitej životnej situácii je lepšie dať svoje emócie najavo. Ľudská schopnosť empatie a súcitu stále nevymrela a vždy sú ľudia, ktorí radi pomôžu.
Ak využijete nakupovanie online, tak vám zostane veľa času na randenie a online zoznamovanie.
[ivi]