Domov

Zoznamovací dotazník

Fotozoznamka

Lifestyle magazín

Registrovať teraz

Ako sa pripraviť na pohovor

4.september 2015
Ako sa pripraviť na pohovor

Po lete pomaly končia možnosti brigád. Ak nepatríte medzi tých, čo majú už pracovnú zmluvu vo vrecku, čaká vás mnoho pohovorov na získanie nového pracovného miesta. A ako na to, aby to klaplo?

Cieľom zamestnávateľa je získať najlepších uchádzačov o zamestnanie a oslňujúce čiastkové podmienky pracovného miesta. Podstatnou súčasťou pri výbere nového uchádzača je podoba sprievodného listu a životopisu. To, či tieto dokumenty dokážu potencionálneho zamestnávateľa prvotne zaujať, je z hľadiska budúceho vývoja prijímacieho pohovoru veľmi dôležité. Ďalej je veľmi dôležitá pripravenosť na typy otázok, ktoré sa môžu v prijímacom pohovore objaviť. V neposlednom rade je to vzhľad a vystupovanie, zároveň aj výber vhodného a vkusného oblečenia. Vaším cieľom bude presvedčiť daného personalistu, človeka, ktorý s vami pohovor povedie, že ste tým najlepším uchádzačom pre ponúkanú pozíciu. Aby ste takto naozaj zapôsobili, je absolútne nevyhnutné sa čo najdôkladnejšie na prijímací pohovor pripraviť. Popri odbornej kvalifikácii bude personalistu zaujímať aj vaša osobnosť a vystupovanie. Veľa firiem kladie veľký dôraz na osobnú motiváciu uchádzačov a ich sociálnu prispôsobivosť do tímu. V takom prípade je samozrejmé, že vysoko hodnotení sú ľudia aktívnejší, priateľskí a so schopnosťou tímovej práce. Skúste si prečítať pár rád a ako sa hovorí: "tfuj, tfuj", prajeme veľa šťastia. A keby to aj napriek tomu nevyšlo, nezúfajte, nájde sa určite aj ďalší zamestnávateľ, ktorý vám tú šancu dá a môže byť oveľa lepší.

Životopis by mal byť:

  • zaujímavý, originálny (čiže neopísaný), pravdivý
  • strojovo písaný
  • zrozumiteľný, prehľadný, logicky členený
  • pozitívne, ale nie bezhranične vychvaľujúci
  • dostatočne detailný (max. na 2 stránky A4)
  • zodpovedajúci požiadavkám potenciálneho zamestnávateľa
  • zdôrazňujúci veci správnym spôsobom, na správnom mieste

Pred prijímacím pohovorom by sme si mali ujasniť tieto otázky:

Ako?

Vzhľad

Muži:

  • oblek (najlepšie tmavšej farby), kravata sa hodí ku košeli a saku
  • tmavé topánky, nie biele ponožky
  • športové oblečenie - len, keď sa uchádzame napr .: o manuálnu prácu či brigádu
  • oholený a upravené vlasy

Ženy:

  • konzervatívne oblečenie (kostým, sukna, blúzka)
  • ak sa uchádzate o dôležitú pozíciu, tak nie sú doporučované nohavice
  • topánky na nízkom podpätku
  • decentné nalíčenie a menej šperkov
  • nie príliš prenikavý parfém

Kedy?

  • prispôsobenie svojho časového rozvrhu
  • príďte včas - najlepšie o 5-10 minút skôr
  • dôležitá je včasná príprava
  • ak sa nemôžete dostaviť z vážnych dôvodov - musíte sa včas ospravedlniť a dohodnúť si iný termín (preto je potrebné poznať kontaktnú osobu, telefónne číslo alebo e-mail)

Kde?

  • mali by ste sa ísť pozrieť, kde sa napr. firma nachádza
  • prijímací pohovor sa môže odohrávať v zasadacej miestnosti alebo v kancelárii, vždy by sa malo jednať o uzavretý priestor, nemali by rušiť telefóny (aj váš mobilný telefón by mal byť vypnutý)
  • občerstvenie, ktoré vám ponúkne asistentka, prijímate len ak vám, "neskomplikuje" život, pretože trasúce sa ruky s hrnčekom kávy len upozornia na vašu nervozitu
  • starostlivo vyberajte aj miesto, na ktoré si sadnete u veľkého rokovacieho stola - lebo človek, ktorý si sadne do rohu pôsobí placho a naopak človek, ktorý si sadne do čela dáva najavo svoju nadradenosť

Čo hovoriť?

Najčastejšie otázky

  • Akú prácu hľadáte?
  • Prečo sa uchádzate práve o danú pozíciu a práve u nás?
  • Čo očakávate od zmeny miesta?
  • Prečo odchádzate (bol ste prepustený/á)?
  • Aká bola vaša pracovná náplň a zodpovednosti v poslednom zamestnaní?
  • Ako vyzeral váš typický pracovný deň?
  • Prečo by ste práve vy mal/a byť vybraný/á na túto pozíciu?
  • Aké máte skúsenosti s vedením ľudí?
  • Aký veľký kolektív ste viedli/a?
  • Ako si predstavujete svoje ohodnotenie?
  • Je potrebné si pripraviť vlastné otázky.

Vedeli ste, že aj gestami dávate najavo svoj postoj?

Nezáujem sa prejavuje napríklad pohľadom do stropu, masírovaním čela, hraním si so šperkami alebo kreslením na papier.

Ako sa správne správať:

  • prezentovať sám seba: správaním, rozprávaním, pôsobením, oblečením
  • snaha o kontrolu neverbálnej komunikácie
  • dodržiavať zásady slušného správania - prvý podáva ruku "domáci" pripravenosť na nepríjemné otázky
  • nehanbiť sa klásť zmysluplné otázky na veci
  • zdvorilostné frázy
  • vstup do miestnosti, kam a ako si sadnem
  • pohovor končí konzultant
  • poďakovanie za pohovor

Námety na zmysluplné otázky, ktoré je možné klásť pri pohovore:

  • Môžete mi popísať typický pracovný deň človeka na danej pozícii?
  • Aké sú hlavné úlohy, ktoré stoja pred človekom, ktorý na danú pozíciu nastúpi?
  • Aké sú očakávania a ciele, ktoré by mali byť na danej pozícii dosiahnuté?
  • Ako budem hodnotený/á?
  • Môžete mi popísať firemnú kultúru a štýl riadenia v spoločnosti?
  • Aké sú hlavné hodnoty spoločnosti?
  • Aké možnosti ďalšieho rastu sa naskytujú u tejto pozície?
  • Aké sú ďalšie rozvojové plány spoločnosti?
  • Prečo je táto pozícia voľná?
  • Aký bude ďalší postup výberového konania?
  • Nemusí sa odpovedať na zakázané otázky ("Ste veriaci?")

Tipy ako obstáť pri pohovore:

  • buďte aktívni: získajte čo najviac informácií a pýtajte sa
  • neponáhľajte sa a vytvorte si časovú rezervu
  • buďte čo najlepšie pripravení
  • snažte sa pôsobiť sympaticky a ústretovo
  • vážte si sami seba a majte svoj názor
  • hovorte pravdu
  • keď niečo neviete, alebo si nie ste istí, priznajte to

Zdroj: ŠTOJDLOVÁ, Kateřina. Rozbor procesu výberu zamestnancov [online]. Kladno, 2008 [cit. 2015-08-21]. Bakalárska práca. VŠFS.

[kač]

Zdieľajte tento článok na: